Rolnictwo wspierane społecznie (RWS) - to zmienia życie!

RWS* zmienia życie! 

Niektórzy mają abonament na telefon, lub audiobooki. Inni (lub ci sami) do teatru lub na ubezpieczenie samochodu.

Ja mam abonent na warzywa.

I to nie byle jakie, a ekologiczne!

Uprawiane w gospodarstwie Zielona rzodkiewka przez Agnieszkę, wspaniałą pasjonatkę, która dba o glebę, wyszukuje dawne odmiany i stale się uczy.

rolnictwo wspierane społecznie rws ekologiczne uprawy


Już teraz widzę, jak bardzo ten sposób zdobywania żywności zmienia moje życie:

- Zapłaciłam za cały sezon dostaw w marcu. Zrozumiałam, jak wielkie ryzyko ponoszą rolnicy, którzy właśnie wtedy inwestują w uprawy, nie wiedząc jaka będzie pogoda, co wyrośnie, ani co uda się sprzedać,

- Gdy na bazarku pełno było nowalijek, my jeszcze czekaliśmy na tegoroczne plony. To pokazało mi, jak bardzo przemocowe jest rolnictwo konwencjonalne;

- Umówiony termin pierwszej paczki nadszedł, ale okazało się, że jeszcze nie ma co do niej włożyć. To uczy pokory,

- Pierwsze paczki to była garść zieleniny, ale z tygodnia na tydzień dołączała obfitość warzyw. To przypomina, jak ważne jest robienie przetworów,

- Pierwszy raz z własnej woli jadłam zielone ogórki. Już wiem jak odarte ze smaku są te konwencjonalne,

- Posmakowałam musztardowca, czerwonego jarmużu i jadalnych kwiatów, jest jeszcze mnóstwo roślin, które warto wprowadzić do diety!

- Jestem w społeczności, która wyczekuje nowej paczki, dzieli się sposobami na przygotowanie co bardziej "zaskakujących" warzyw. To inspiruje.


Ufam, że RWS zmienia nie tylko moje życie, ale też rolników. 

Agnieszka, która dostarcza nam warzywa twierdzi, że jako odbiorcy jesteśmy dla niej wsparciem i podtrzymujemy na duchu w chwilach zmęczenia i zwątpienia. Myślę, że to wielka rzecz, wiedzieć dokładnie dla kogo się pracuje i starać się dla konkretnych osób. Takie przedłużenie rodziny.

* Rolnictwo Wspierane przez Społeczność (RWS) to model współpracy między konsumentami a producentami żywności, który tworzy dogodne warunki działalności dla drobnych gospodarstw rolnych.

Umawiamy się w kilka- kilkanaście - kilkadziesiąt miejskich rodzin, że przez cały sezon będziemy kupować produkty konkretnego gospodarstwa rolnego. Płatność jest robiona z góry za cały sezon, a paczki z bieżącymi płodami rolnymi są dostarczane co tydzień w miejsce dogodne dla konsumentów. Relacja między obiema grupami oparta jest na kontakcie osobistym, zaufaniu, szacunku i obustronnej opiece.

Każdy może założyć swoją grupę RWS.

Jeśli potrzebujecie więcej szczegółów, chętnie podzielę się doświadczeniami!


Ciekawy artykuł?

Dołącz na Facebooku i nie przegap kolejnych!

 

Komentarze